dilluns, 27 de febrer del 2012

Consells per a la creació del projecte del curs

Alguns consells al voltant del projecte del curs que us poden ser útils:

- Esquema
- Continguts
- Disseny gràfic

Per l’esquema del projecte:

Comencem amb un projecte senzill. Ja tindrem temps de complicar-lo. Personalment sóc dels que pensa que ‘menys és més’. Més val poc i ben construït, que molt i poc definit. La xarxa mateixa ja ens durà a embolicar-nos, no cal que ho fem nosaltres d’entrada.

L’objectiu del nostre projecte és fer arribar un missatge a un públic determinat i que aquest públic interactui amb nosaltres, en el nivell que nosaltres hem previst inicialment. Cal que el canal o canals per fer-los arribar el missatge i les portes per on ells o elles ens han de retornar el feedback, estiguin molt ben definits, i en la mesura del possible, siguin fàcils d’utilitzar.

Per tant, determinem una pàgina d’entrada principal (inici, actualitat, activitats....) on normalment anirem penjant totes les novetats del portal. A banda crearem altre pàgines on penjarem continguts més estàtics i menys rellevants per al nostre projecte (qui som, què fem, on som....)

Determinem bé quin feedback volem obtenir dels nostres visitants. Això ens ajudarà a escollir millor, en el següent tema del curs, quines eines s’adiuen millor al nostre projecte per facilitar-los els canals de comunicació.

Per exemple un formulari és un canal d’entrada estàtic on podem demanar el parer sobre un tema concret que estem tractant o bé un widget de twitter (com el que tenim a l’aula del moodle del curs) que ens permet interactuar de manera dinàmica. Aquest permetrà que la interacció sigui múltiple (no sols una resposta) i que tothom pugui veure la resposta. En funció del tipus de resposta que vulguem obtenir dels nostres visitants, escollirem una opció o un altre.

Pels continguts:

Ja ho he utilitzat en el paràgraf anterior, però no em canso de repetir-ho: ‘Menys és més’, o ‘lo bueno si breve dos veces bueno’.

A internet el volum d’informació és tan enorme, que d’entrada el nostre petit projecte no arribarà ni a la categoria de granet de sorra en el desert, per tant hem de ser conscients que hem d’escriure per al mitjà en el qual escrivim. La lectura a internet és molt més compulsiva i interrompuda que en qualsevol altre mitjà. Podem obrir simultàniament totes les pestanyes del navegador que vulguem, possibilitats infinites d’hipervincles, cercadors immediats, diccionaris, xats, eines....milers i milers de recursos simultàniament a un (o dos) cops de clic. Per tant, creem continguts breus, clars i concisos. Quan treballem amb un grup (com ara jo) que tenen molt ben definit què busquen i què esperen d’un projecte ofert per mitjà d’internet, ja no cal aquesta concisió perquè estem en un entorn madur on, en certa manera, la compulsivitat és molt menor. Ara bé, entre joves, crec que cal fer un esforç per adaptar el llenguatge al mitjà i al seu entorn sòciocutural on les TIC i el seu llenguatge és abreujat. Això no vol dir que hàgim de començar a escriure amb ‘k’, ni a fer textos de perfil baix, sinó que haurem de tenir en compte la manera de comunicar-nos per sintonitzar de la millor manera possible. Una manera de sintonitzar-nos pot ser adequar-nos a l'estàndard de la xarxa i no ser massa extensos (excepte quan cal que ho siguin, es clar).

Un altre element a tenir en compte és que el llenguatge de la xarxa ja no és única i gairebé exclusivament textual com ho eren els llibres de text, sinó que estem en un entorn on predomina el llenguatge text-audio-visual. Per tant a l’hora de crear el nostre projecte caldrà ser conscient de la necessitat de tenir en compte (o no) el fet de definir espais audiovisuals.

El llenguatge text-audio-visual és un llenguatge enriquit respecte al textual, ara bé cal saber-lo dosificar per evitar que els nostres projectes acabin semblant arbres de nadal, per la quantitat de propostes enlluernadores que hi ha en un espai reduït. Intentem dosificar el missatge, sigui en el format que sigui.

Pel disseny gràfic:

Tot i que normalment en els projectes educatius es dóna poca importància al disseny gràfic, personalment sóc dels que crec que en té i força. Una bona imatge sempre ajudarà a reforçar el projecte, especialment entre la població jove que és molt sensible a aquests temes.

A banda del llenguatge textual, cal tenir en compte també el llenguatge implícit que gira al voltant del disseny gràfic del nostre projecte.

La gran quantitat de plantilles i possibilitats d’inserció d’eines 2.0, audiovisuals propis o aliens que hi ha a la xarxa, fan que aquest no sigui un tema menor. Escollir els colors, fonts dels textos, estils, etc ens permetrà sortir del estàndard i diferenciar-nos d’altres blocs. Sempre caldrà tenir molt en compte que els continguts que volem mostrar i destacar estiguin ben contrastats amb el fons. Per exemple, el blanc sobre negre, quan parlem de textos és la opció que ofereix un millor contrast a l’hora de llegir un text. Si optem per un altre opció, caldrà tenir en compte aquest factor.

Un altre element important a l’hora de decantar-nos per uns colors o uns altre, són els logotips o les imatges corporatives (en cas que les tinguem). Els éssers humans som gregaris per naturalesa, ens agrada pèrtànyer a grups, especialment entre els adolescents. Per tant qualsevol icona, imatge que ens diferenciï i doni personalitat al projecte, ajudarà a crear sentiment de pertenença al grup. Es tracta d’un element més de la comunicació, que la publicitat i les marques han sabut aprofitar en tota la seva profunditat. Aprofitem-nos-en.

--------------

De moment sembla que els debats en el fòrum estan assolint un molt bon grau de participació amb reflexions molt interessants.

Per seguir amb el curs us animo a començar el debat al voltant de la identitat digital. Crec que és un debat important i necessari per al nostre curs. Cal que prenem consciència de què és la identitat digital per actuar de forma més responsable a la xarxa.

Seguim!

2 comentaris:

  1. Hola Pau, hola a tothom,
    tinc un dubte en quant al projecte. No sé si l'he d'exposar aquí o al campus (no he trobat cap lloc específic per per-ho.
    Ho faig aquí?
    Moltes gràcies!

    ResponElimina
  2. Aquest projecte ha de ser construït en un àmbit de educació formal? O pot ser també en educació informal?

    ResponElimina