diumenge, 25 de març del 2012

Pautes de funcionament, legislació sobre drets d'autoria i privacitat a la xarxa

Bon dia,

Per acabar amb el curs de 'Xarxes socials educatives. El rol del gestor de xarxes en les comunitats educatives' abordem el tema de les pautes de conducta i la legalitat a la xarxa, que tot i que aparentment pugui semblar un tema secundari, no ho és en absolut.

Dintre del rol del gestor de xarxes, cal incloure el de moderador i, arribat el cas, el de censurador. Com que ens movem en un àmbit tant intangible i obert com és internet, i a més amb un públic sovint immadur i inexpert, cal ser especialment curosos amb tots els temes que afecten la correcta utilització de la xarxa per part d'aquells que participen en les nostres xarxes socials i delimitar molt bé on són les fronteres a partir de les quals un comentari o una actuació fora de lloc serà considerada moralment inadequada i en el pitjor dels casos, penalment punible (assetjament a la xarxa, usurpació de la identitat...).

Els tres àmbits de conducta i legalitat a les nostres xarxes socials educatives que considerem que cal tenir en compte són:

  1. Disposar d'una guia d'usos i conducta on quedin ben determinades quines són les pautes d'actuació de la nostra xarxa social, els criteris de publicació i moderació de comentaris i els usos de cada un dels canals que la conformen.

    Com a exemple d'una guia us proposem que feu una ullada a la que regeix les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya. Es tracta de la guia d'usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya (aquí teniu la versió abreujada), és una guia que ha servit de model a moltes altres guies i que va molt més enllà de la regulació de la conducta dels seus participants. Aquesta guia ha estat elaborada amb la intenció de donar pautes a tots els seus membres, tant administradors com usuaris, per tal de tenir criteris clars de la utilització dels diversos canals, de l'ús del llenguatge i de les pautes de publicació i moderació de posts i comentaris. Tot i que l'exemple ultrapassa el nostre àmbit d'actuació, tant pel volum d'administradors/visitants, com el de canals, l'hem considerat un bon exemple per tal que tingueu una idea global de què ha de ser una guia de conducta i estil, i de quins són els punts que ha de regular un document d'aquestes característiques.
      
  2. Establir com es regulen els drets d'autoria propis i aliens que es derivin dels continguts publicats en el nostre bloc/web.

    Els drets a la xarxa existeixen, de la mateixa manera que existeixen en el món ordinari. Ara bé com es tracta d'un món nou que s'està configurant i que és global, es a dir ultrapassa els limits territorials coneguts fins el moment, la normativa tant pel que fa a drets d'autoria com pel que fa al dret a la privacitat i a la seguretat, encara generen molta polèmica entre els experts. Ho hem vist amb els diversos intents de publicar la llei SINDE o bé a nivell americà amb la SOPA, lleis que intenten regular els drets d'autoria per preservar els drets dels autors a la xarxa. De la mateixa manera que hi ha organitzacions que vetllen pels interessos dels artistes reconeguts (SGAE a Espanya), els usuaris no reconeguts de la xarxa també tenim els nostres drets i deures regulats per les lleis vigents a l'estat espanyol, europeu o reconeguts en països on s'apliquen legislacions que reconeixen i regulen el dret a la propietat intel·lectual.

    En el món educatiu sovint s'utilitzen continguts de tercers per publicar-los al nostre bloc/web o bé  publiquem continguts propis sense determinar-ne l'autoria ni l'abast que volem donar a la seva difusió. Cal ser-ne conscients i determinar en ambdos casos, per un costat, quan es tracta de continguts aliens, cal determinar de qui són els continguts i publicar-los en funció de quins siguin els seus drets d'autoria, d'altra banda, quan els continguts són propis cal determinar com volem que siguin els drets d'autoria perquè terceres persones en puguin fer ús atenint-se a allò que hàgim determinat.

    Normalment en l'àmbit de l'educació, per les característiques pròpies d'aquest tipus de continguts, s'utilitza la forma jurídica del copyleft, que permet a l'autor definir un ampli rang de possibilitats per concretar com vol que es difingui la seva obra. A grans trets es resumeix en la possibilitat d'utilitzar i difondre per part de tercers allò que s'ha publicat respectant l'autoria de qui ho ha creat. Us deixo amb un article (Usar material con derechos de autor) que ens aporta informació valuosa sobre aquest tema.
      
  3. Deixar constància que el nostre bloc/web respecta el dret a la privacitat i la seguretat establerta per la normativa que regula aquests àmbits.

    De la mateixa manera que, apuntava més amunt a unes lleis invisibles de mercat comercial que condicionen la nostra actuació a la xarxa en temes relacionats amb les atribucions legals dels continguts, passa el mateix amb el condicionament que té sobre les nostres xarxes socials, les lleis promulgades i vinculants, sobre la privacitat i seguretat a la xarxa, que existeix en els diferents nivells de l’administració pública.

    Tots i totes sabem que no podem publicar fotografies de nenes i nens a la xarxa sense el permís matern / patern perquè hi ha una llei que ho impedeix. Probablement la majoria de nosaltres no hem llegit mai la llei, ni sabem a quina nomenclatura correspon, ni a quin nivell estatal ha estat promulgada, però sabem que existeix. El mateix ens passaria amb una cosa tan simple com un formulari on demanem alguna dada personal de les persones a les quals va adreçada l’acció, el DNI, alguna fotografia o l’adreça postal, per posar un exemple habitual. Doncs bé, en aquest cas hem de saber que estem obligats a aplicar la llei de protecció de dades de caràcter personal i que a més hem d’informar al web/blog, que ens atindrem al que especifica la llei i que no en farem cap ús que vagi més enllà del que aquesta ens diu. A l'agència catalana  de protecció de dades trobarem tota la normativa relativa a la privacitat i seguretat a la xarxa

A continuació us detallo algunes de les accions que podem dur a terme en el nostre bloc/web per tal de donar les pautes de funcionament, legislació sobre drets d'autoria i privacitat que regeixen la nostra xarxa educativa.
  • Crear un guia d'usos i comportament en el qual quedin molt clares quines són les finalitats de la xarxa que hem creat i per quins criteris de conducta es regeix. Publicar-la en un lloc visible del bloc/web (cal publicar el titol enllaçat que ens durà a un altre pàgina amb la guia sencera). 
  • Publicar en un lloc visible del web per quins criteris d'autoria es regeixen els continguts propis que publicarem en el nostre bloc/web (si voleu també podeu fer esment de quins criteris utilitzareu amb continguts aliens, normalment sent respectuosos amb els criteris que ens dóna l'autor aliè n'hi ha prou)
  • En cas que tinguem un formulari o qualsevol altre dispositiu en el qual hàgim de recollir dades sensibles de 3eres persones, publicar en el peu de pàgina (de la pàgina on hi ha el formulari o dispositiu) per quina llei i articles de la llei es regeix i si pot ser, incloure els paragrafs que hi fan referència.
Cordialment,

Pau i Toñi

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada